محطة كاسيك مصر- Caasic Egypt Broadcast

CAASIC Advanced Arabic Language Materials

– أمثال من اختيارنا

 

أمثال شعبية

أمثال من اختيارنا

موسوعة الأمثال الشعبية

أمثال قديمة جديدة

المسابقة الطلابية

– في التدوينة دي هتلاقوا مجموعة أمثال شعبية مصرية مشهورة اخترنها وعلقنا عليها بصوت صديقتنا سايونارا بأسلوب بسيط وسهل ومختصر…

و قال على رأي المثل…….

– من خرج من داره

– أنا وأخويا على إبن عمي

– الباب اللي يجيلك منه الريح

– الطيور على أشكالها تقع

– جه يكحلها عماها

– زاد الطين بلَّة

– سبع صنايع والبخت ضايع

– على قد لحافك مد رجليك

– على وشك يبان يا نداغ اللبان

– نوم الظالم عبادة

– ودنك منين يا جحا

———————————————–

Advertisements

No comments yet»

اترك رد

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

%d مدونون معجبون بهذه: